Pages

Monday, December 12, 2011

Laporan Penuh Perlawanan : Liverpool 1-0 QPR

3 mata penuh berjaya diraih oleh skuad The Reds pada perlawanan menentang QPR kelmarin. Meskipun berjaya meraih kemenangan dengan 3 mata didalam tangan, beberapa perkara perlu diperbaiki skuad The Reds terutama dalam penyudah.


1) Statistik Perlawanan.
Sumber dari SkySports


2) Luis Suarez & Maxi Rodriguez Antara Yang Hampir Menggandakan Jaringan.
Suarez kerap kali melancarkan serangan terhadap gawang QPR namun, Radek Cerny berjaya menangkis serangan darinya. Hal yang sama berlaku kepada Maxi. Ketangkasan Cerny menidakkan percubaan Maxi dan paling menyakitkan apabila percubaan satu lawan satu antara Maxi dan Cerny, yang berjaya ditampan keluar oleh Cerny. Disini mula menampakkan ketidak perubahan oleh skuad Liverpool dalam melakukan penyudah. Penyerang yang bersifat penjaring perlu dimasukkan segera dalam skuad The Reds bagi membantu menambah hasil jaringan serta menidakkan slogan, " You Block Suarez, You Block Liverpool".


Maxi berjaya diatasi Cerny.


3) Charlie Adam Menguasai Kawasan Tengah.
Liverpool banyak melakukan gerakkan cantik serta beberapa serangan terhadap gawang lawan hasil dari penguasaan tengah dari pemain ini. Dia mengisi kekosongan yang ditinggalkan Gerrard dengan baik. Gandingannya dengan Gerrard adalah amat dinantikan ramai.


Suarez meraikan jaringan bersama Adam.


4) Antara Percubaan & Jaringan.
15 percubaan yang diraih Liverpool dan 8 darinya adalah percubaan tepat. Dari 8 percubaan tepat itu hanya satu jaringan yang berjaya dihasilkan dan itupun hasil dari kesilapan pertahanan QPR yang tidak mengawal Luis Suarez. Ini sedikit membuktikan ketumpulan serangan dari Liverpool dan peratusan ketumpulan serangan Liverpool mula meningkat apabila statistik menunjukkan Liverpool meraih 61.9% penguasaan padang.


Suarez menjaringakan gol tunggal perlawanan.
Setiap kali habisnya perlawanan Liverpool, ketumpulan serangan sering menjadi topik perbincangan. Mana tidaknya, pemain tengah Liverpool adalah antara pemain tengah yang mampu melancarkan gerakkan yang mampu menghasilkan jaringan namun, kekuatan penyudah penyerang Liverpool dilihat tumpul. Selain Suarez, hanya Bellamy yang merupakan penyerang yang mampu menghasilkan jaringan. Andy Carroll menunjukkan prestasi yang baik namun masih gagal dalam menghasilkan jaringan. Perpindahan Januari bakal dibuka dan pastinya ramai penyokong Liverpool mengharapkan kemasukkan pemain penyerang yang mampu menggegarkan jaring lawan setiap kali perlawanan. In King Kenny We Trust and You'll Never Walk Alone.

No comments:

Post a Comment