Pages

Thursday, August 11, 2011

Pengalaman Aku Bersunat a.k.a. Berkhatan !!

Ehem!! Ehem!!


Sumer orang lelaki islam mesti kene sunat punyalah. Bila bersunat mesti stiap lelaki akan ada cerita yang berlainan…termasuk jugak aku. Aku mula bersunat ketika cuti panjang darjah satu nak ke darjah dua…kira tolak tambah aku umur 8 tahun la time tu. Ada yang kata aku bersunat lambat, ada yang kata bese la tu dan ada gak yang kata boleh tahan awal.
Klinik Al-Zaharah Seremban tempat aku disunat. Aku adalah mangsa pertama pisau potong tu… Bukan nak bangga lah en…awek nurse yang layan aku sampai baring kat krusi “panas” tu. Dia jugak yang selak kain pelekat aku tapi, keasyikkanku terhenti dek kehadiran doktor lelaki yang nak menyunat aku ni. Dengan kasar, nurse menyapu cecair ape ntah kat adik aku dan tanpa mengira 1,2,3 aku “dienjet” bius…
Aku mengaku, aku ni penakut tem kecik2…cembeng…bila dah kene “enjet” tu mula la darah menderau naik ke kepala… Tem doktor tu amek pisau untuk menyunat, aku dah start mengalir air mata. Berkilat  hingga menyilaukan retina mata aku nengok pisau tu. First “slice” aku dah mula menangis. Takutlah katakan…menangis sampai doktor tak boleh nak menjalankan kerja2 pemotongan tu dengan baik dan selamat. Akhirnya doktor suruh nurse bawak masuk atok ngan mak aku masuk bilik pemotongan bagi menenangkan aku……konon…
Doktor bajet aku senyap kalu nengok mak ngan atok aku ni tapi ternyata idea dan cadangan doktor itu meleset. Aku menambahkan lagi kekuatan vokal aku tu lagi adalah…mengharapkan mak aku membatalkan proses tu tapi mana bleh…dah kene potong skit kot… Walaubagaimanapun si doktor ni tetap meneruskan proses pemotongannya. Aku melihat bagaimana dia meng”adjust” pisau potong ke atas “adik” aku. Melihatkan keadaan itu, aku menambahkan lagi kekuatan vokal aku dan kali ini level vokal aku dah lagi power dari Ning Baizura. Kali ni alasan aku…SAKITT!!!! Dengan riaknya, doktor menambah lagi satu bius…namun aku still bersuara.
Kalau korang nak tau, mak aku ni alah pada bau ubat bius ni…mesti pengsan kalu bau ubat bius dan mak aku memang pengsan. Memang kecoh tem tu…sian mak aku. Tem tu aku dah terdiam dah…dan tem tu jugaklah doktor amek kesempatan untuk memotong. Mentang2 ada  nurse yagn tolong mak aku…. Camne pun atok aku mmg steady...dia rilek jer…senyum maintain… Dan dalam kekecohan tu, selesailah jugak proses penyunatan aku tu.
Aku berjalan terkengkang-kengkang sambil memegang kain pelikat aku, dan dalam perjalanan ke kereta, ketika itulah aku melihat ada lagi yang menunggu untuk bersunat. Akan tetapi, ketika aku disunat, telinga diorang ni sumer dah diperdendangkan dengan lagu-lagu “girang” aku kat dalam tu. Ada yang pucat dan ada jugak yang dah start nangis tak kurang jugak ada yang rileks jer… ati kering kot…
Sekarang ni aku dah besar dan aku tengok teknologi bersunat ni dah seiring ngan arus kemodenan yang ader. Pakai laser…sakit pun tarak dan tak payah balut pun. Seminggu bersunat dah boleh trus main bola kat padang. Memori macam ni bukanlah cerita yang kita nak sorok tapi patut kita cerita kepada generasi sekarang terutamanya. Akhir kata, selamat bercerita dan selamat bersunat pada yang belum, hahaha! YNWA!!
*sumer yang aku cerita ni betol, aku xtipu pun!

No comments:

Post a Comment