Pages

Monday, November 21, 2011

Indonesia.... Penganjur Sukan SEA TERHAMPEH!!!

Sukan Sea telah pun mencecah angka ke-26 dan pada kali ini, Indonesia telah menjadi tuan rumah dengan Jakarta dan Palembang menjadi tunjang tapak kejohanan. Pada awal lagi, Indonesia dilihat tidak mampu meneruskan Sukan SEA namun, mereka menidakkannya dan mereka dilihat berusaha keras dalam proses pembikinan Sukan SEA.

Logo pakai garuda tapi maskot biawak..LOL!
Meskipun Sukan SEA dapat dijalankan pada tarikh yang ditetapkan, Indonesia dilihat semakin HAMPEH dalam peranan sebagai tuan rumah. Hari demi hari dalam kejohanan menyaksikan kegagalan Indonesia dalam menjalankan acara kebanggaan asia tenggara ini. Terlalu banyak kesilapan yang dipandang enteng oleh Indonesia antaranya lokasi acara sukan,makan minum atlet negara lain, mutu pengadilan dan rakyat Indonesia sendiri.

Stadium besar tapi padang teruk.
1) Lokasi Kejohanan.
Bola sepak antara mangsa lokasi acara sukan di Indonesia... Lihat sahaja padang di stadium kebanggaan rakyat Indon itu. Kualitinya tidak baik dan paling teruk, padang yang sama digunakan untuk perlawanan-perlawanan bola sepak kurang dari 24 jam untuk setiap perlawanan. Satu persoalan muncul...adakah proses kemaskini padang atau penyelengaraan padang tidak dijalankan? Jika ada, adakah masa yang singkat, mampu menjamin kualiti padang? Keadaan padang telah menjadi jawapannya.....HAMPEH!

Gigit adalah cara Indon bersilat.
2) Mutu Pengadilan.
Menteri Belia dan Sukan Indonesia telah melaungkan amaran ketika Sukan SEA dimulakan iaitu mereka dan atlet-atlet Indon akan melakukan apa sahaja bagi memenangi Sukan SEA ke26 ini. Pada awalnya ramai menanggap bahawa Indon akan menentang habis-habisan tetapi, hari demi hari kejohanan mula menampakkan rupa sebenar kata-kata Menteri Indon itu. Banyak barisan juri dilihat seperti disogok bagi memudahkan laluan Indonesia dalam merangkul emas dalam pelbagai acara dan antaranya adalah sukan Karate dan yang paling ketara adalah dalam Pencak Silat. Hanya perlu berlari, bergolek, main cak-cak belakang pengadil dan menggigit lawan sudah cukup untuk Indon memenangi EMAS dalam acara Pencak Silat....nenek dia punya silat!! Cukup memalukan...tetapi Indon seperti tidak kisah dan tanpa rasa malu, mereka meraikannya dengan gembira. Lihatlah reaksi rakyat Indon ketika mereka memenangi emas dalam acara Pencak Silat itu.


Kurang Ajar!!
3) Rakyatnya Yang Kurang Ajar.
Dunia sudah maju namun, kemajuan itu tidak sejajar dengan mentaliti rakyat Indon. Bukan sahaja tidak berasa malu dengan "kegiatan dajal" mereka dalam Sukan Sea kali ini malah, bertindak kurang hajar dengan atlet negara lain terutamanya Malaysia. Lagu-lagu kebangsaan negara-negara luar dipermainkan dan diejek. Ini adalah jelas dan paling ketara adalah apabila aksi Semi-Final Bola Sepak antara Indon dan Malaysia. Lansung tiada rasa hormar terhadap lagu kebangsaan dan secara tidak lansung menunjukkan Indon mempunyai majoriti rakyat yang berminda kelas ketiga....malah ada lebih teruk.


Bapa Program "Dajal" dalam Sukan SEA 26.
Pihak bertanggungjawab Indon pula dilihat seperti ancuh tak ancuh dengan masalah-masalah ini. Jikalah benar mereka tidak membenarkan hal ini terjadi, mengapa mereka tidak keras dalam mendisiplinkan rakyat mereka? Mengapa hanya meluahkan rasa kesal dan tidak bertindak dengan sewajarnya?


 Jika hal ini berterusan, tidak hairanlah Sukan SEA ini dipandang rendah oleh negara-negara maju seperti di Eropah. Atlet yang berpotensi pula gagal berkembang dengan baik dan akhirnya bakat mereka dibuang dengan sia-sia. Sukan sepatutnya menjadi landasan untuk merapatkan silaturrahim antara sesama namun, semakin hari semakin hilang semangat kesukanan dan akhirnya memudarkan silaturrahim.

Sekian sahaja dari Gatal Tangan. Kami dari pihak Gatal Tangan berharap agar hal ini tidak lagi berlaku kerana sukan adalah antara acara yang suci dengan mampu melahirkan pelbagai perkara positif dan akhir kata dari Gatal Tangan..Indonesia Hampeh!!

No comments:

Post a Comment